FANDOM

48° 47.427' N 11° 29.873' E

Historia opowiedziana inaczejEdytuj

Ten artykuł wymaga rozwinięcia jednak jego celem nie było zasypywanie czytelników datami, a przybliżenie związku przyczynowo-skutkowego, który doprowadził do tego jak dziś wygląda ten land.

Pierwsze miasta Bawarskie powstały za czasów Cesarstwa Rzymskiego - na Augsburgu zaznaczał się jego Limes.

W XVI wieku właśnie w Augsburgu podpisano pokój Augsburski - 1555 kończący wojny chłopskie, które wybuchły na gruncie religijnym. Wprowadzono wtedy zasadę Quius Regio Eius Religio - czyli Kogo władza tego religia. Bawaria jest Landem Katolickim - a sam Augsburg posiada dodatkowe święto obchodzone 8 sierpnia każdego roku ku upamiętnieniu podpisania Pokoju Augsburgskiego

W późniejszym okresie Bawarią władała dynastia Luitpoldów i Wittelsbachów. Najsławniejszym władcą Bawarskim był król Ludwik Bawarski, który wsławił się opróżnianiem państowego skarbca na coraz to nowsze budowle i fantazyjne zamki. To za jego panowania powstał najsławniejszy Bawarski Zamek uw
Neu Schwanstein

Widok z mostu widokowego na zamek Neu Schwanstein

uwieczniony na logo Walta Disneya - Neu Schwanstein oraz Bawarski Wersal na Herren Chimsee położony na wyspie na jeziorze Chiemsee.

W XIX wieku Bawarskie miasto Coburg (Koburg) upatrzyli sobie założyciele Niemieckiego Związku Narodowego (Deutsche Nationalverein) - pierwszej partii niemieckiej. Głównym celem jej założycieli było doprowadzenie do zjednoczenia Niemiec - była to inicjatywa oddolna - a sam Niemiecki Związek Narodowy był pierwszą partią z programem , na który wyborcy z założenia mieli oddawać swe głosy.

Wiek XX dla Bawarii jest jednocześnie okresem rozkwitu - zniszczenia oraz ponownego rozkwitu. Jest to
Dokuzentrum

Dokuzentrum

stwierdzenie dość dwuznaczne ponieważ pierwszy rozkwit przypada na czas panowania Adolfa Hitlera - który wyjątkowo upodobał sobie właśnie Bawarię. W Norymberdze powstawał zaprojektowany przez Alberta Speera kompleks budynków na potrzeby Partii. Dziś znajduje się tam Muzeum - Dokumentationszentrum. W miejscowości Berchtesgaden po dziś dzień istnieje winda wykuta w skale, która prowadzi na szczyt góry, gdzie znajduje się budynek - Orle Gniazdo (Eagel Nest), który mieszkańcy wsi wybudowali z okazji urodzin Hitlera. W późniejszym okresie było to ulubione miejsce wypoczynkowe Ewy Braun. Sam Hitler odwiedził je kilka razy ze względu na swój lęk wysokości i obawę przed nalotem. Dziś znajduje się tam muzeum oraz restauracja - niestety ze względu na długą alpejską zimę jest ono czynne od połowy maja do początku października (w zależności jak długo utrzymuje się śnieg). Duże zainteresowanie Hitlera Bawarią przyniosło jej w okresie II Wojny Światowej zniszczenie. Norymberga - drugie największe miasto Bawarii doznało wiele zniszczeń - podczas nalotów dywanowych. Z ciekawostek - jedynym fragmentem staromiejskiej architektury ocalonym przed bombardowaniami był zamek. W nocy wyłączano nad miastem wszelkie oświetlenie, aby utrudnić aliantom bombardowanie - wieże zamkowe stanowiły tymsamym punkty orientacyjne i dlatego zamek ocalał praktycznie w niezmienionej formie.
Zamek

Widok na boczną stronę Zamku - z domu Albrechta Duerera

Ponownym okresem rozkwitu okazał się rok 1945 - kiedy po podziale Niemiec na cztery części zarządzane przez Państwa Alianckie Bawaria trafiła pod skrzydła Amerykańskie.

Od 3 października 1990 roku kiedy Niemcy zostały zjednoczone - połączenie Niemiec Wschodnich i Zachodnich - Bawaria jest terytorialnie największym niemieckim Landem.

I jak to powiadają w Bawarii - są Niemcy i jest Bawaria!